Mozgásaim színhelye:

Mozgásaim színhelye:

2011. november 6., vasárnap

Őszi fészkelődés

Igaz még nincs jele a télnek, de azért az már itt jár a kertek alatt, és a zord idő bármikor átmenet nélkül elkezdődhet. Egy madárbarát embernek ez az időszak az odútakarítás és télire felkészülés ideje. Nem sokára elkezdődik a madáretetés is, ideje a madáretetőket rendbe tenni, és beszerezni a megfelelő eleséget is.
Ma délelőtt leszedtem a tavasszal készített, és kihelyezett odúimat a fákról, és kitakarítottam őket. Szerencsére volt tartalom mindkettőben, így nem volt hiábavaló a tavaszi fúrás-faragás. Hihetetlen az a munka amivel ezek a kismadarak összehordják a fészekanyagot. A két odú tartalma megtöltött egy reklámszatyrot. Ebben a fűszáltól kezdve, a állati szőrön, és madártollakon át a falevélig minden megtalálható volt. Ha valaki nem tudná, ezt minden évben célszerű eltávolítani, mert a következő évben a madarak a régi fészekre fogják építeni az újat, és így a fészek túl közel kerülhet a röpnyíláshoz. Célszerű továbbá azért is megejteni ezt a takarítást, hogy  a fészekben áttelelő élősködők ne fertőzzék meg a következő fészeklakókat. Ezért aztán én fertőtlenítő folyadékkal is lekezeltem az odú belsejét. A műfecskefészkekkel az idén nem volt szerencsém, mert a tavalyi fecskecsaládom nem tért vissza tavasszal, és a faluba olyan kevés molnárfecske tért vissza, hogy ennek a néhány kismadárnak nem esett nehezére lakatlan fészket találni. De bízom abban, hogy jönnek még jó évek a fecskékre is, mint amilyen az idei év volt a fehér gólya populáció számára, ahol az átlagos fészkenkénti fiókaszám a sikeresen költő pároknál elérte a 3,45 egyedet, az összes fészkelő párra nézve pedig a 3,1-et. Ez a szám egy átlagos évben 2,5, míg tavaly 1,65 volt. Talán lesz végre egymást követően néhány év, amikor a fecskéknek is megkegyelmez a természet, és sikeres lesz a költési, és fióka felnevelési időszak.
Az élet egy apró kis öröme számomra ez a két odú, és a benne felnövekedett kismadár fiókák. Sajnos nem sikerült év közben beazonosítanom, hogy pontosan milyen fajtához tartoztak az albérlőim, de nem is ez a lényeg. A sikeren felbuzdulva újabb két odút fogok készíteni a télen. :)


2 megjegyzés:

aranyos fodorka írta...

Békés, nyugodt kerted lehet, ha az odúidba befészkeltek a madarak.Szerintem nagyon okosan teszed, hogy kipucolod az odúkat, meglehet enélkül nem is jönne új fészkelő pár hozzád. Nekem volt egyszer egy jól elrejtett helyen egy feketerigó fészkem. Nem nyúltam hozzá, annak reményében, hátha egyszer beleköltözik valaki. Hat év után leszedtem és kidobtam. Senki nem kívánt ott lakni.

Zéta írta...

Szerencsés vagyok.:) Sikerült egy olyan telket találnom annak idején, ami megfelelt az egyik fő elvárásomnak. Csendes, nyugodt utca, aminek a kert része már maga a természet. Sőt természetvédelmi terület. :) A feketerigó fészekbe hiába vártál lakókat. A fán fészkelő madarak többsége minden évben új fészket épít, a legjobban azzal lehet ezt elősegíteni, ha a régi fészkeket ősszel leszeded, hogy a fészek kialakítására alkalmas hely ismét felszabaduljon. :)