Ahol már tekertem:

Ahol már tekertem:

2011. május 8., vasárnap

Szemet szúr...

...hogy egyes autósoknak csak az szúr szemet ami nem autó. Csak a tompított fénnyel közlekedő autót tartják az úton láthatónak. Bizonyítékul erre egy beszélgetés részlet.

Autós érdeklődik a fekvőbringámról:

Autós: Nem veszélyes ez az utakon?
Zéta: Mire gondolsz?
A: A láthatóságra, hogy alacsonyabb mint egy normál bicikli.
Z. Tehát ha alacsonyabb akkor már nem látható?
A: Nem annyira.
Z. Akkor ezt szeretném tisztázni. Mi az a határ amit még meglát egy autós szerinted? Mondjuk egy motoros még látható, de a versenybringást már elütik, esetleg ez még látható, de a rekus potenciális hulla? Vagy ha a rekus még látható akkor a gyerekbiciklik láthatatlanok számodra, vagy a gyerekeket megkímélve csak az ennél kisebbeket ütöd el? A kutyám még reménykedhet, de a macskámnak már nincs esélye? Ezek szerint Te minden útra eső faágon áthajtasz, az összes kátyúval egyetemben?
A: Nem erről van szó, csak a kevésbé láthatóságról.
Z: Naponta rohannak hátulról, kamionba, buszba, egymásba autósok, ez is a láthatóság miatt van?
A: Dehogy, ez követési távolság probléma.
Z: Az pedig sebességtúllépés probléma, mert ahogy felszabadul egy autónyi hely két másik közt, rögtön megelőz egy harmadik, és beáll a kettő közé, teszi ezt 100 km/h feletti sebességnél. Ez az ami tényleg baromira veszélyes, de autóból ez nem tűnik olyan vészesnek. Ha látnátok magatokat kívülről, hogy néha mit műveltek...
A: Igen ez tényleg így van.
Z:Maradjunk annyiban, hogy szabályos sebességekkel közlekedve lakott területen kívül, és belül nappali fényben minden kerékpáros látható. A magukra igényes, felelősséggel rendelkező, normálisan gondolkodó kerékpárosok, amilyenek a hosszútávú bringaturisták, éjszaka is tökéletesen észlelhetők bőven a féktávolságon kívülről. Nálunk nem kérdés a lámpa, és fényvisszaverő használat, inkább jellemző, hogy túlbiztosítjuk a láthatóságunkat és némelyikünk csak annyira van szolidan kivilágítva, mint egy benzinkút. :)
A:.....(mély hallgatás)


Ennyi a részlet.
Visszatérve az autósok látására, úgy emlékszem a jogosítványhoz jutás, és annak rendszeres meghosszabbításának  feltétele a sikeres látásvizsgálat, ahol egy néhány méterre lévő tábláról kell pár milliméter magas betűket helyesen elolvasni. Garantálom ennél egy rekus sokkal láthatóbb.
Minden  autósnak üzenem, bármennyire fáj, a közút, mint ahogy a neve is mutatja, nem csak az autósoké. Ha tábla nem tiltja, azon a kerékpáros teljes joggal közlekedhet. Ezért aztán teljesen felesleges minden találkozásunkkor megsértődni a kerékpárosok puszta léte miatt. Az úton rajtunk kívül még előfordulhatnak (remélem a velomobilok is egyre nagyobb számban kezdenek majd terjedni), motorosok, mozgássérült járművek, állati erővel volt jármű, elszabadult, elkóborolt háziállatok, mezőgazdasági gépek, valamint bármikor bárhol lehetnek, őzek, vaddisznók, szarvasok, és madarak, útra dőlt fák, ágak, teherautóról leesett tégla, vagy betongerenda. Ezt mindet időben meg kéne látni, megállni, vagy megelőzni, esetleg kikerülni. Az autózás egy ilyen móka. Nem véletlenül mondjuk rá, hogy veszélyes üzem, de az, hogy kinek mennyire veszélyes az többnyire az illető agyában dől el. Az elmúlt három évben közel 20.000 km-t kerékpároztam, éles helyzet nélkül, ennél egy kicsivel  többet autóztam karcolás nélkül. Igaz sosem sietek, de nem azért mert egy ráérős manus vagyok, aki mindenhonnan elkésik.  Van egy titkom. Időben indulok el mindig, mindenhova. :)
Jó utat mindenkinek!

3 megjegyzés:

aranyos fodorka írta...

Ne gondold, hogy csak a bringások és a náluk kisebb tárgyak szerepelnek közutálat tárgyaként és mindenáron megelőzendőként bizonyos autósok szemében. Ha (hátulról is láthatóan) nő, ráadásul ősz hajú vezet, netán valami régebbi típusú (rendszámú) autót - hát olyan nincs, hogy azt ne akarná megelőzni mindenki... nem számít, hogy belterület és ott mindenkinek 50 a kötelező - ő nem tudja elviselni már a látványt sem...különben is, hogy mer az a másik itt előtte lassúzni ? Amikor őneki rohanni kell! Aztán látod a következő lámpánál, hogy másodpercekig vár a zöldre. Aztán újra gáz...és ez így megy tovább...

tengelic írta...

Irigyellek! Azért, hogy időben indulsz el mindenhová.
Két baleset oka volt, hogy zaklatottan, feldúltan ültem a volán mögé. Mert ha nem vagyok ura a lelkemnek, akkor hogyan lehetnék ura egy autónak vagy akár egy kerékpárnak. Úgyhogy én már nem karcolás nélkül. Ezért ti ne tegyétek. Ha József Attila megbocsátja: vezetni "csak pontosan, szépen, ahogy a csillag megy az égen: úgy érdemes".

veloferix írta...

Egyetértek.
Errefelé a láthatósági mellény sem kötelező, (talán kevésbé hályogos az autósok szeme) mégsem érzem olyan veszélyesnek az autók közötti bicajozást mint odahaza.
Persze szörnyű balesetek itt is vannak, éppen a minap gázoltak el három szabályosan (egymás mögött)haladó bringást, szemböl,egy be nem látható kanyarban. Nem voltak alacsonyak csak rosszkor tekertek arra, nem volt esélyük.
Van egy kollégám aki kamionozott amíg egy motorbaleset miatt elvesztette az egyik lábát. Neki az a véleménye, hogy a biciklisták csak akadályozzák a forgalmat a közutakon, különösen a teherforgalmat. Ugyanakkor gond nélkül zötyög az oldtimer traktorjával a közutakon (lassabban mint egy biciklista, ráadásul még szélesebb is).
A hályogos szem nem csak magyar betegség.