Ahol már tekertem:

Ahol már tekertem:

2008. november 16., vasárnap

M6 a 212 km-nyi halálút

A tervek szerint hazánk autópálya- és autóút szakaszainak hossza 8 éven belül eléri a 2530 km-t. De kell-e ez nekünk?

Vegyes érzelmekkel figyelem az M6-os autópálya építését. Nyár végén elkezdték az előkészületeit a lakóhelyemet is erősen érintő Dunaújváros -Szekszárd szakasznak. Mint bringásnak az építkezés ideje alatt ez megkeseríti az életem, hiszen a környező utak forgalmát jelentősen megnövelte az építkezés beindulása. Az eddig sem veszélytelen közúti kerékpározás, most hatványozottan lett veszélyesebb, de ez van. Valamilyen szinten örülök ennek a beruházásnak, hiszen talán az autópálya beindulása, az eddigi utak forgalmát egy kicsit tehermentesíti, ezáltal, talán, a kerékpározás egy kicsit biztonságosabb lesz. Lakóhelyemen átnyúló 63-as út már alig tud megbirkózni a napi forgalommal, a főúton gyalogosan átkelni a falun belül, már komoly kihívást jelent. Sajnos több jót nem tudok az autópályáról mondani. Amikor elkezdtem ez ügyben kutakodni ezt találtam:

"Az autópálya építés nem cél, hanem eszköz, az adott gazdasági, társadalmi célok érvényesítésére

Ezek a célok:

  • az ország európai hálózatokhoz való kapcsolása,
  • az átjárhatóság javítása (ezzel a Balkán és Ukrajna Magyarországon keresztüli jobb elérése),
  • az ország egyes térségei transzkontinentális folyamatokba kapcsolása ,
  • az ország térségeinek jobb feltárása , kapcsolataik javítása,
  • településekről az átmenő forgalom kivonása, ezzel élhetőségük javítása,
  • a mobilizációs igény-kielégítés minőségének biztonságának javítása,

mindezekkel az egyes térségek kiegyensúlyozott fejlesztése és az ország egésze versenyképességének javítása." (Forrás: http://www.fomterv.hu/hun/cimlap/cimlap.htm)

Remélem érzi a kedves olvasó, hogy ezek a "célok" mennyire motorizáció centrikusak, mennyire nem veszi figyelembe több millió ember érdekeit. Megkérdezném. Megkérdezték valakitől, hogy szeretne-e autópályákat az országban? Egy olyan országban, ahol a GDP közel 100%-a az államadósságunk törlesztésére fordítódik. (Aki nem hiszi a számot járjon utána!) Egy átlag magyar család, vajon évente hány kilométert fog ezen a csodasztrádán utazni? Az autópálya kilométerenként 1.25 milliárd forintba kerül. 212 km a teljes hosszúság, tekintsünk el attól, hogy a már megépült Budapest-Dunaújváros szakasz költsége ennek majdnem duplája volt (Mellesleg szerintem nincs ember az országban aki megtudja, vagy megmeri mondani a pontos számot.) Tehát ez az út nagyon drága mulatság azt leszögezhetjük. De még csak nem is ez bánt engem. Bármennyit keresem, senki nem ír egy szót sem, a nyomvonalon óhatatlanul bekövetkező környezetrombolásról. Erről nem szokás cikkezni. A beton és a bitumen a mai ember tudatában, már annyira a környezet része, hogy nem is gondolunk bele ennek abszurd mivoltába?

Ma délután kihasználva a ragyogó napsütést meglátogattam a Dunát Paksnál. Az egyik kereszteződésnél Paks határában belefutottam a nyomvonal előkészítési munkálatokba. Ez volt az a pillanat, amikor megutáltam az egész autópálya építést. Az útmentén hatalmas területen markolóval kiszaggatott fák gyökereit pillantottam meg. A gyökerek közt néhány fiatal facsemete agonizált, szinte éreztem fájdalmukat, ahogy elfogy belőlük az élet, mert valami homályos cél érdekében kiszakították őket az éltető talajból. Az emberek közömbösen autóznak el a látvány mellett, biztosan velem van a baj. Számomra ez olyan, mintha kupacba összehordott halott embereket látnék, köztük néhány még életben lévő, de már a haldoklás útján járóval. Vagy olyan mintha egy mezőn emberi koponyák fehérednének amíg csak a szem el lát, és minden lépést hangos reccsenés kísér ahogy a csont összeroskad a súlyom alatt.

Halálút. Nemcsak abban az értelemben, hogy majd emberek százai fognak autóikban meghalni ezen az úton, hanem azért mert nyomában, már a létrejötte előtt a pusztulás jár.

212 km halál. Egy gyors számolással kiderítettem, hogy ez megközelítőleg 10.600.000 négyzetméteren váltja le az élő növényzetet betonra. Ez nem tartalmazza fel-lehajtókat, hidakat, pihenőket, alagutakat, a környezőutakról felvezető utakat, a kezdőpontjuknál körforgalmakkal, csomópontokat stb. Ez csak egy autópálya, és mi van a többivel, a tervezett 2530 km-el? Ez már 126.500.000 négyzetméternyi, 12.650 hektárnyi pusztulás. Ez már egy komoly erdő vagy nem? A Gemenci erdő területe 20.000 hektár. Mit szólnának a tisztelt képviselő urak, ha holnap indítványozná valaki, vágjuk ki, betonozzuk le. Ugye, hogy mindenki sajnálná a fákat!? De így méterről méterre haladva észrevétlenül, meg lehet őket ölni. Hát nem érdekes? Nem szomorú?

Amikor nyomjátok a pedált 130-al ezen a csodaúton, gondoljatok ezekre az ártatlan bolygólakókra, akiket elsodort ez a betonhollokauszt. Gondoljatok arra, hogy az általuk termelt oxigén helyett tonnaszám kerül a levegőbe a gépjárművek által kibocsátott káros anyagok (kéndioxid, nitrogénoxidok, illékony szerves vegyületek, széndioxid, korom, nehézfémek, …) . Egy részük ezeknek az anyagoknak az útfelületen gyűlik össze, és a csapadékkal lemosódva jutnak a környezetbe, illetve közvetlenül kerülnek a talajba, a légtérbe vagy az élővizekbe, ahol súlyos terhelést okoznak. Gondoljatok arra a sok millió élőlényre, akiknek a kifordított fák, tegnap még az otthont, a lakókörnyezetet, a megélhetést, és biztonságot jelentették.

"Mindent összevetve megállapítható, hogy az autópályákat szükséges rossznak kell tekinteni. A legfontosabb az, hogy az építést úgy kell megtervezni, hogy azzal a legkisebb kárt okozzák a környezet számára." (Forrás: geográfia.hu)

Ebből az idézetből csak a "szükségest" kérdőjelezném meg. Tényleg szükséges? Eladósodott országban, környezeti és gazdasági válság közepén, kimerülőben lévő üzemanyag készletek tudatában, biztos hogy autópályára van leginkább szükségünk?

A legkisebb kár mértékéről pedig csak annyit, hogy bizonyára más lenne annak a mókusnak a véleménye, akinek az egész télre tartalékolt élelemkészlete tűnt el az odújával együtt néhány perc alatt. Ilyenkor szégyenlem, hogy ember vagyok!

2 megjegyzés:

Atomnyul írta...

"Szánalmas ki lény az ember, önnön sorsán túl nem lát..."
A gondolkodásod sokban hasonlít a lányodéhoz, és szó mi szó, az enyémhez is.
Remélem, nem az én geneációm idején jön el az idő, amikor élhetetlenné válik ez a planéta. Igyekszem minél kevesebb szemetet termelni, hogy ebből a reményből legyen is valami. Ja, és fontolgatom a politikai karriert. ;)

amari írta...

És milyen jó lenne biztosan tudni a „pletykák” valóságtartalmát ! Miért is kell az új hatosnak Bóly felé „kanyarodni” ? Kinek az érdeke ez pontosan ? Mert hát ne higgye már senki, hogy az a falu akarta magának az autópályát….Miért kell az a megmagyarázhatatlan és műszakilag indokolatlan sok alagút és viadukt ? Milyen geológiai felmérés volt az, ami nem tudta, amit egy kisgyerek is tud, nevezetesen, hogy homokból nem épülhetnek örökéletű várak, de alagutak se ? Hogy létezik, hogy - ha már építenek – akkor egyszer csak kiderül, hogy Pécs város déli /kertvárosi/ lakótelepén mégiscsak megmarad a régi út, s nem fogja ezt a területet elkerülni az új autópálya – tovább növelve a már eddig is szép számát a halottaknak/közúti baleseteseknek/ ?
Szóval lehet, hogy kell egy jó autópálya – ezt aki a régi hatoson jár nyilván tudja – na de ilyenre van szükségünk ?